rossz testtartás okozta hátfájás

A rossz testtartás okozta hátfájás

Ha valaha is küzdött derékfájdalmakkal, tudja, hogy ez meglepően legyengítő lehet, még akkor is, ha a kellemetlen érzés rövid távú. Előfordulhat, hogy nehéz lesz bevásárolni, házimunkát végezni, sportolni, vagy akár bekötni a cipőfűzőt. A rossz testtartás okozta hátfájás krónikus, 12 hétig vagy tovább tart, ronthatja az életminőséget és a fizikai funkciókat, valamint hozzájárulhat a stresszhez, a szorongáshoz és a depresszióhoz, vagy ronthatja azokat.

Míg a krónikus hátfájdalmakkal küzdőket gyakran fizikoterápiára irányítják, a kutatások azt mutatják, hogy segíthetnek azok a pszichológiai megközelítések, amelyek a fájdalom kezelésének stratégiáit tanítják. Tehát ezeknek a megközelítéseknek a kombinálása jobban enyhíti a fájdalmat? Több tanulmány közelmúltbeli szisztematikus áttekintése arra utal, hogy ez lehetséges.

Mekkora ez a probléma, és mit talált ez a tanulmány?

Világszerte a derékfájás a fogyatékosság egyik vezető oka, és több mint 560 millió embert érint. A Centers for Disease Control and Prevention szerint az Egyesült Államokban 2019-ben 10 megkérdezett emberből négy tapasztalt derékfájást az elmúlt három hónapban. A tudomány bebizonyította, hogy a krónikus, alacsony fokú gyulladás csendes gyilkossá válhat, amely hozzájárul a szív- és érrendszeri betegségekhez, a rákhoz, a 2-es típusú cukorbetegséghez és más állapotokhoz.

Egy vizsgálatban 97 olyan felnőtt vett részt, akik krónikus, nem specifikus rossz testtartás okozta hátfájást tapasztaltak lábfájdalommal vagy anélkül. A kutatók statisztikai modellezés segítségével hasonlították össze a javítást célzó terápiák hatékonyságát:

  • fizikai funkciók, mint például az állás, a lépcsőzés és a személyes gondoskodás
  • a félelem elkerülése, mert a fájdalomtól való félelem arra késztetheti az embereket, hogy elkerüljék a mozgást, ami hozzájárul az izomgyengülés ciklusához és a további fájdalomhoz
  • a fájdalom intenzitása, amelyet az érvényesített értékelési skálák fájdalompontszámaival mérnek.

A felülvizsgálat feltárta, hogy a fizikoterápia és a pszichológiai megközelítések, mint például a fájdalom oktatása és a kognitív viselkedésterápia hatékonyabban javítja a krónikus derékfájást, mint a fizikoterápia önmagában.

A fizikai funkciók javítása és a félelem elkerülése érdekében a fizikoterápiával kombinált fájdalomnevelési programok kínálták a legtartósabb hatásokat. A fájdalom intenzitásának javítása érdekében a viselkedésterápia fizikoterápiával kombinálva nyújtotta a leghosszabb ideig tartó előnyöket. A tanulmány bemutatja a krónikus derékfájás interdiszciplináris megközelítésének előnyeit. A viselkedésterápia és a fizikoterápia integrálása segített az embereknek jobb működést elérni, csökkenteni az elkerülő viselkedés ciklusát és csökkenteni a fájdalmak intenzitását. A mindennapi életükben ez produktívabb munkanapokhoz és jobb alváshoz vezethet, valamint lehetővé teszi az emberek számára, hogy több közösségi tevékenységben vegyenek részt, ami javítja az általános jólétet.

Mit kell még tudni erről a tanulmányról?

A szerzők a krónikus, nem specifikus deréktáji fájdalmat a bordaív alja és a fenékránc közötti fájdalomként határozzák meg, azonosított szerkezeti ok, például gerincszűkület, rák vagy törés nélkül. A “nem specifikus” azonban ellentmondásos kifejezés. A hátfájdalmakkal foglalkozó számos szakértő úgy véli, hogy a további értékelés meghatározhatja a fájdalom kialakulásához hozzájáruló specifikus, több tényezőt. A fiziáter, más néven fizikogyógyász és rehabilitációs orvos, számos fájdalomállapotot diagnosztizálhat, és segíthet az embereknek eligazodni a hátfájás kezelésére szolgáló terápiákban. Ezenkívül a szerzők megjegyezték, hogy a társadalmi-gazdasági és demográfiai adatok jelentése gyenge és következetlen volt a bevont tanulmányokban. Ez azt jelenti, hogy a tanulmány megállapításai nem biztos, hogy mindenkire vonatkoznak.

Hogyan segítik a pszichológiai terápiák a fájdalmat?

A pszichológiai terápiák segíthetnek az embereknek átfogalmazni a negatív gondolatokat, és megváltoztatni a A rossz testtartás okozta hátfájás miatt kialakult attitűdöket és viselkedést. A fájdalommal összefüggő szorongás csökkentését célzó megközelítések példái a kognitív viselkedésterápia (CBT), az elfogadás és elkötelezettség terápia (ACT), a mindfulness-alapú stresszcsökkentés (MBSR), a biofeedback és a fájdalom újrafeldolgozó terápia (PRT). Egy közelmúltbeli, a PRT-t értékelő tanulmány kimutatta, hogy a krónikus derékfájás okaival és következményeivel kapcsolatos hiedelmek megváltoztatására összpontosító pszichológiai kezelés jelentős, hosszan tartó fájdalomcsillapítást biztosíthat.

Az idegtudomány bebizonyította, hogy az agy és a test mindig összefügg, és a fájdalom orvosi, kognitív, érzelmi és környezeti problémák kombinációja. A fájdalom hatékony kezelését célzó stratégiáknak a fizikai és pszichológiai terápiák integrálásával kell foglalkozniuk a testtel és az agyvelővel, például a funkcionális helyreállítási programokkal és fájdalompszichológussal. A fájdalom jobb megértése és a krónikus fájdalmat okozó összes tényező kezelése felerősítheti és gyógyíthatja.